سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمی پزشکی

                                                                                                 

دستورالعمل نحوه برخورد در هنگام مواجهه با فرو رفتن سوزن یا اجسام نوک تیزبه دست ، پا و پاشیده شدن ترشحات آلوده وخون به چشم

الف- هنگام فرورفتن سرسوزن یا اجسام نوک تیز به دست یا پا

 1- کمک به خونریزی از محل اولیه زخم

 2- شستشوی زخم با صابون وآب ولرم

     3-مراجعه به یکی از اعضاء تیم کنتزل عفونت (پزشک کنترل عفونت – سوپروایزر کنترل عفونت – ویا پزشک متخصص پاتولوژی) 

       4-اطمینان از میزان تیتر آنتی بادی(تیتر بیش ازU/mI10 )  نیاز به واکسن ندارد.

       5  -در صورت عدم اطمینان از میزان تیتر آنتی بادی ویا عدم انجام واکسیناسیون بر علیه هپاتیت بایستی یک دوز مورد نیاز آمپول ایمنوگلوبولین شخصا" تهیه وتزریق نمایید وسریعا" جهت تلقیح واکسن هپاتیت اقدام گردد.

 

ب- هنگام پاشیده شدن خون وترشحات آلوده به چشم و بریدگی بازوغشاء مخاطی

     1- ابتدا شستشوی چشم وغشاء مخاطی با مقادیر زیاد آب

     2- مراجعه به یکی از اعضاء تیم کنترل عفونت (پزشک کنترل عفونت – سوپروایزر کنترل عفونت – ویا پزشک متخصص پاتولوژی)

    3- در صورت عدم اطمینان از میزان تیتر آنتی بادی ویا عدم انجام واکسیناسیون بر علیه هپاتیت بایستی یک دوز مورد نیاز آمپول ایمنوگلوبولین شخصا" تهیه وتزریق نمایید وسریعا" جهت تلقیح واکسن هپاتیت اقدام گردد.

    4-اطمینان از میزان تیتر آنتی بادی(تیتر بیش از10U/mI )  نیاز به واکسن ندارد.

 

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم آبان 1388ساعت 11 بعد از ظهر  توسط فهیمه رمضانی  |  7 نظر

کاربرد رنگ ها

به نام خدا 

 

پاییز فصلی زیباست که شاید به علت تغییر آب و هواییش برای بعضی افراد زمینه ی افسردگی را ایجاد کند، تابحال توجه کرده اید که در این فصل چه رنگ های گرم و زیبایی وجود دارد!رنگ هایی که سردی هوا را تعدیل کرده و احساس گرمی می بخشد!

 

زرد و قرمز و نارنجی ، رنگ برگ های فرسوده ، اما از نظر علمی همین رنگ ها تاثیر بسیار جالبی بر فیزیولوژی بدن و نیز زندگی افراد دارد . دانستن خواص رنگ ها همچنین به انسان کمک می کند تا درمان بیماری ها را با فراهم کردن شرایط خوب محیطی که یکی از این عوامل رنگ های مناسب است ،تسریع کرد.

 

در انجا به نمونه هایی از این خواص اشاره میکنیم:

 

زرد

 

گرم کننده ،باعث خوشرویی و نشاط ، ایجاد حالت روحانی،تحریک کنده ی فکر ، کاهش برخی ناراحتی های عصبی ، ازدیاد سرعت رشد گیاه و کیفیت آن ، تحریک کننده ی ذهنی و هوشی و شدیدا موجب تقویت افکار انسان و ایجاد آرامش و خوشحالی در روحیه ی انسان می شود.

 

رنگ خوشرویی و خوشخویی انسان است . قرآن این رنگ را مسرت بخش معرفی می کند.

 

قرمز

 

تسکین دهنده ی بیماری ها و حساسیت های پوستی ، محرک میل جنسی و کشش است. موجب تقویت سیستم ایمنی بدن ، افزایش فشار خون و افزایش تنفس می شود . اشتها آور و نیروبخش است و متابولیسم بدن را زیاد می کند . به علت سریع کردن گردش خون در بدن گرم کننده است.

لباس قرمز برای بچه باعث چشم خوردن او می شود وبرای افراد عصبی خوب نیست. خستگی ایجاد می کند.

معالج درد های :

سرخجه ، مخملک، ناراحتی های پوستی ،زخم و سوختگی

این رنگ با طول موج 570 تسکین دهنده ی بیماری های پوستی است . اگر بچه ای مخملک یا سرخجه گرفته ، اگر محیط را برای وی قرمز کنید با سرعت بیشتری بهبود میابد دلیل علمی آن هم این است که با دیدن رنگ قرمز اعصاب چشم وی تحریک شده و در نهایت بر سیستم عصبی و گردش خون تاثیر گذاشته و باعث سرعت گرفتن جریان خون وی می شود و با سرعت گرفتن جریان خون در واقع غذای بیشتری به سلول ها می رسد و منجر به تسریع در از بین بردن عفونت ها می شود .رنگ قرمز حساسیت های پوستی را هم از بین  می برد یعنی بدن را در مقابل ویروس ها و باکتری ها مقاوم می کند . همچنین اشتها آور است و هضم غذا را تنظیم می کند همچنین محرک و فعال کننده است زیرا اعصاب سمپاتیک رت فعال می کند.

 

نارنجی

 

این رنگ پرتقالی اثر حرارتی بر روی سیستم گوارش دارد. تابان و درخشنده ،تهییج کننده و در عین حال آرامبخش و مسکن است.تحریک کننده ی احساسات است، به آرامی نبض را زیاد میکندولی اثری بر فشار خون ندارد.

رنگی است مستعد برای زندگی، اثر بهبودی و خوشحالی در انسان ها دارد و هضم را بهبود می بخشد .

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم مهر 1388ساعت 10 قبل از ظهر  توسط سهیلا مرادی  |  3 نظر

نشانه شناسی پرستاری

سلام خدمت همه دوستان عزیز

 

با توجه به اینکه ترم تا حدود 3 هفته دیگر شروع خواهد شد و این ترم 3 واحد کارآموزی بیمارستان خواهیم داشت(یک واحد بیش از ترم گذشته) بد ندیدم این مطلب را برای شما دوستان همکلاسی و هم رشته ای درج کنم.امیدوارم بتوانید از این مطلب استفاده کنید.

 

نشانه هایی که در زیر آمده اند از جمله مهمترین نشانه های پرستاری بوده که در بسیاری از بیماری ها و اختلالات مشترک می باشند. یادگیری آنها فراگیری پرستاری را آسان تر نموده و شما را از دوباره خوانی مطالب باز می دارد:

 

نشانه های خونریزی: هایپوتانسیون، تاکیکاردی، خشکی مخاطها، پوست سرد، تعریق، ضعف و سرگیجه،کاهش سطح هوشیاری

 

نشانه های دهیدراتاسیون: خشکی مخاطها، افزایش درجه حرارت، تشنگی، هایپوتانسیون، تاکیکاردی، افزایش وزن مخصوص ادرار، کاهش برون ده ادراری

 

نشانه های شوک: مجموعه نشانه های خونریزی و دهیدراتاسیون

 

نشانه های افزایش حجم مایعات(Overload): تنگی نفس، ارتوپنه، تاکیکاردی، اضطراب، اتساع وریدهای گردن، رال و هایپرتانسیون

 

نشانه های عفونت: تب، لوکوسیتوز، ضعف و بیحالی، لرز و تاکیکاردی

 

نشانه های عفونت موضعی: درد، تورم، گرمی، قرمزی و خروج ترشحات

 

نشانه های هایپوکسی: تغییرات در وضعیت ذهنی، بیقراری، تنگی نفس، تاکی پنه، هایپرتانسیون، تاکیکاردی، آریتمی، سیانوز، تعریق و انتهاهای سرد

 

نشانه های کم خونی: خستگی زودرس، ضعف، بیحالی، رنگ پریدگی و بی رنگی مخاطها

 

نشانه های نارسایی شریانی: کاهش نبضهای محیطی، سردی، رنگ پریدگی، بی حسی، پاراستزی

 

نشانه های نارسایی وریدی: تورم، ادم، درد، گرمی و قرمزی

+ نوشته شده در  شنبه هفتم شهریور 1388ساعت 9 بعد از ظهر  توسط محمد هادی سعیدی  |  3 نظر

دانستنیهای مفید در ماه مبارک رمضان

سفره افطار ایرانیانبا توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان به مواردی اشاره می کنیم که در این ماه مبارک، می تواند یک رژیم مناسب برای افراد باشد ، ضمن این که ، در احادیث و روایات هم آمده است « روزه گرفتن » خود ،یک نوع درمان کامل بیماری هاست و روزه دار می تواند به راحتی به یک درمان ، همچنین رژیم برسد و بهترین فرصت است تا ضمن اجر معنوی ، بدن خود را برای یکسال بیمه کند .

 

این موارد را بخوانید و رعایت کنید :

  • به سبب آن که حجم معده در طول روز کاهش می یابد ، باید از مصرف زیاد غذا به هنگام افطار خودداری شود ، زیرا منجر به نفخ شکم می شود .
  • مصرف خوراکی ها ، بیشتر در افطار و مصرف نوشیدنی ها بیشتر در سحر باشد اما در اوقات بین افطار  تا سحر آب و مایعات فراموش نشود. .
  • برای سحر حتماْ غذا بخورید ، این کار ضعف بدن را در طول روز کمتر کرده ، افت متابولیسم را کاهش می دهد و به لاغر شدن کمک می کند . به یاد داشته باشید کسانی که یک وعده غذا را حذف می کنند ، خوب لاغر نمی شوند !
  • هنگام افطار ، با یکی دو فنجان آب جوش و چای کمرنگ به همراه یکی دو عدد خرما روزه خود را باز کنید و سپس برای رفع تشنگی به مقدار کافی آب بنوشید ، پس از نوشیدن مایعات ذکر شده ، غذای افطار خود را میل کنید چرا که نوشیدن آب و مایعات دیگر هنگام صرف افطار یا بلافاصله پس از آن ، منجر به نفخ شکم می شود .
  • اگر افطار را جایی مهمان هستید باید به میزان روغن و چربی غذا دقت کنید ، در صورت امکان روغن و چربی غذا را بگیرید ، در غیر این صورت کمتر از حد معمول استفاده کنید .
  • میوه ها و سبزی های تازه میل کنید ، میوه خود را در حد فاصل سحر و افطار در دو وعده تقسیم کنید .
  • وقت سحر مانند افطار ، ابتدا به مقدار کافی از مایعاتی نظیر آب و چای بنوشید و سپس غذای سحر را میل کنید .
  • بهتر است پس از صرف غذای سحر نخوابید یا برای مدتی به طور مثال یک ساعت ، خواب را به تعویق بیندازید ، این کار از احساس کسالت صبحگاهی ، سنگینی معده و احیاناْ بوی بد دهان پیشگیری می کند ، توصیه می شود پس از صرف غذای سحر به پیاده روی بروید . همچنین نگران تشنگی پس از پیاده روی نباشید ، اگر سحر به حد کافی آب بنوشید ، دچار تشنگی نخواهید شد.
  • از قندهای ساده مانند قند و شکر ، زولبیا و بامیه ، شکلات ، مربا و شیرینی جات غیر طبیعی استفاده نکنید ، در عوض در حد تعادل عسل یا خرما مصرف کنید. حلوا نیز به دلیل داشتن قند و چربی و کالری زیاد باید کمتر خورده شود .
  • مصرف چای و قهوه به مقدار زیاد توصیه نمی شود ، نوشابه های گازدار هم مجاز نیستند .
  • از مصرف نمک به مقدار زیاد جداْ خودداری کنید ، زیرا تشنگی را تشدید می کند ، در صورت لزوم نمک مورد نیاز را در افطار مصرف کنید .
  •  برای تهیه غذاها ، حداقل روغن را به کار برید و به جای سرخ کردن ، غذا را در فر بگذارید یا کبابی و آب پز مصرف کنید ، از زیاد سرخ کردن سبزی هایی مثل قورمه بپرهیزید .

 

 سحر:

سحری را سبک مصرف کنید.

افطار:

نیاز فوری بدن در هنگام افطار به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند خون) برای هر سلول زنده به خصوص سلول های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند، لذا هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

شام:

- گروه گوشت: مرغ، گاو، گوساله، ماهی و.. .

- گروه نان وغلات: این گروه منبع خوبی از کربوهیدرات های مرکب هستند و تأمین کننده انرژی، پروتئین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی می باشند.

- گروه لبنیات ( شیر، ماست، پنیر و...) :شیر و محصلات لبنی منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند که برای حفظ بافت بدن و عملکرد های متعدد فیزیولوژیک ضروری می باشد.

- گروه سبزیجات: سبزیجات منبع خوب فیبرهای غذایی، ویتامین A و سایر مواد شیمیایی گیاهی که آنتی اکسیدان هستند، می باشد. این مواد در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی-عروقی و بسیاری از بیماری های دیگر مفید است.

- گروه میوه ها: میوه را به عنوان آخرین قسمت شام یا فاصله کمی بعد ازشام مصرف کنید تا باعث سهولت هضم غذا شده و از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری کند. میوه های ترش، ویتامین C بدن را فراهم می کنند میوه ها منبع خوبی از فیبرهای غذایی هستند. میوه ها و مخلوطی از مغزها را می توان بعد از شام یا قبل از خواب مصرف کرد.


مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد.مثلا اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد.

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.

در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

 

منبع : دکتر بهمن محمدی متخصص تغذیه و درمان چاقی و اینترنت

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم مرداد 1388ساعت 9 بعد از ظهر  توسط سجاد ترکمنی  |  3 نظر

آنفلوانزای خوکی

کارشناسان درباره بیماری آنفلوانزای خوکی،‌ علل ابتلا و شیوه های درمان اعلام کردند انفلوانزای خوکی بیماری تنفسی خوکها است که از ویروس آنفلوانزا نوع "A" نشات می گیرد. همه گیری های انفلوانزای خوکی به طور مرتب گزارش می شود. به صورت عادی این ویروس به انسان ها اسیبی نمی‌رساند اما گاهی اوقات می‌تواند انسانها را نیز الوده کند. اغلب اوقات موارد انسانی انفلوانزای خوکی نزد افرادی به وقوع می پیوندد که در فاصله نه چندان دوری در نزدیکی خوک ها بسر می برند اما امکان دارد ویروس از انسان به انسان دیگری منتقل شود.


 

نوع جدید انفلوانزا که در مکزیک و امریکا کشف شد ترکیبی از ویروس های انفلوانزای خوکی، انسانی و حاد پرندگان است.


 

کارشناسان در پاسخ به این پرسش که ایا نوع جدید ویروس انفلوانزای خوکی واگیر است یا خیر افزودند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در امریکا به این نتیجه رسیده است که این نوع جدید واگیر از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود اما تاکنون مشخص نشده است که ایا این نوع ویروس به آسانی در میان انسان ها شایع می‌شود یا خیر.


 

این کارشناسان درباره علائم این بیماری نزد افراد افزودند علائم انفلوانزای خوکی در میان انسان ها به آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد ، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می شوند.


 

کارشناسان بهداشتی درباره راههای ابتلا به انفلوانزای خوکی نوشت انتشار انفلوانزای خوکی از دو راه صورت می‌گیرد یکی تماس با خوک های بیمار و دیگری محیط الوده و تماس با افرادی که به انفلوانزای خوکی دچار شده‌اند.


 

خبرگزاری شین هوا از پکن درباره داروهای موجود علیه انفلوانزای خوکی نوشت مقامات ذیصلاح در برخی از کشورها استفاده از داروهای تامیفلو و رلنزاTamiflu Relenza را در چارچوب درمان و پیشگیری از این بیماری تجویز می کنند.


 

این داروهای ضد ویروس می تواند از گسترش ویروس آنفلوانزا نزد بیماران و از پیچیدگی های بدتر بیماری جلوگیری کند

به نقل از البرز نیوز



مطلب بعدی : مدیر