سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی

دانستنی های کوتاه علمی ...

آیا میدانستی فیل از گوشهایش بعنوان تهویه هوا نیز استفاده میکند. فیل دماى بدنش را توسط گوشهایش متعادل نگه میدارد ، چون سطح بزرگی دارد که حیوان میتواند از طریق آن گرماى بدنش را کاهش دهد.
* آیا میدانستی جرم خورشید برابر است با دو میلیارد میلیارد میلیارد تن .
* آیا میدانستی که اگر چشمتان سالم باشد باید بتوانید به راحتی پس از نگاه کردن به چیزهاى دوردست بلافاصله بر حروف ریز کتابی که بر زانو گذاشته اید چشم دوخته و آنها را تشخیص دهید. باید قادر باشید که این کار را فورا" و بدون تلاش در تطابق دید چشم انجام دهید.
* آیا میدانستی که با تاثیر آدرنالین که در موقع ترس توسط غده هاى کلیوى تولید میشود ، خون از چهره به ماهیچه ها هجوم آورده و به بخش هایی که ضرورى تر است جریان می یابد. براى همین است که هنگام ترس رنگ از رخسارتان می پرد.
* آیا میدانستی که تا اوایل این قرن ، پوسیدگی دندان میان بسیارى از مردم شیوع داشت تا اینکه دانشمندن پی بردن که با افزودن فلوئورید سدیم به آب آشامیدنی ، از ابتلا به پوسیدگی دندان تا حدى میشود جلوگیرى کرد9
آیا می دانستی که ملکه الیزابت اول الگوی مد در دوران خود بوده است. گفته می شود که وی هنگام مرگ در حدود 3000دست لباس داشته است.
* آیا میدانستی اولین پخش عمومی برنامه های تلویزیون توسط بی بی سی در سال 1936 میلادی صورت گرفته است.
* آیا می دانستی که یک زنبور قادر است رنگهای سبز ، آبی و حتی ماورای بنفش را که برای ما انسانها نامرئی است را ببیند. اما رنگ قرمز خالص را تشخیص نمی دهد و اشیای قرمز را به رنگ سیاه می بیند. در ضمن یک زنبور باید بر روی چهار هزار گل بنشیند تا بتواند به اندازه یک قاشق عسل تهیه کند.
* آیا می دانستی بلندترین بنایی که به دست بشر ساخته شده برج تلویزیون کیپ جیراردو در ایالت میسوری است که ارتفاع آن 510 متر است.
* آیا میدانستی که ماهی قزل آلا یکی از بهترین و معروفترین ماهیهای پرورشی آبهای شیرین است و نوع رنگین کمان آن نخستین بار از آمریکا به نقاط دیگر برده شده است.
آیا می دانستی که سگها دنیا را بیرنگ و مات می بینند. آنها نزدیک بین بوده و تنها سایه های خاکستری رنگ را تشخیص می دهند.
* آیا می دانستی که در 30 آوریل 1978 یک کاشف ژاپنی به نام نیومی اومورا اولین کسی بود که به تنهایی به قطب شمال رسید.
* آیا میدانستی که طول رگهاى بدن انسان معادل 5/1 برابر مسافت بین زمین و ماه است ، که این مسافت برابر 560000 کیلومتر میشود.
* آیا میدانستی که کاکتوس ساگارو در آریزونا یکی از کم رشدترین گیاهان گلدار جهان است که در ده سال اول تنها حدود سه سانتی متر رشد می کند ، این گیاه تقریبادویست سال عمر می کند.
* آیا میدانستی که قدیمی ترین نقاشی دنیا ، نقاشی معدن طلا مصر بوده که بر روى پاپیروس کشیده شده است. قدمت این نقاشی به 3323 سال میرسد.7
آیا میدانستی ضربان قلب مرغ مگس خوار 1000 مرتبه در دقیقه هست.
* آیا میدانستی در قدیم در انگلستان توپ فوتبال را از مثانه حیوانات درست میکردند که روى آن را چرم میکشیدند و چیزى شبیه تخم مرغ میشد.
* آیا میدانستی که یونانیان به افلاطون ، پلاتون میگویند. شاید بخاطر شانه هاى پهنش بود که همشهریانش به او لقب شانه پهن داده بودند. در زبان یونانی به پهن پلاتون میگویند.
* آیا میدانستی که اصلاح کردن صورت بنظر صاحبنظران یک نوع مراسم مذهبی بوده است. ولی اینرا دقیقا نمیدانند که این رسم از مصر آمده یا از سومر.
* آیا میدانستی قرون وسطی حدود سال 300 میلادى شروع شده و حداقل هزار سال نیز بطول انجامیده است . این دوره از این نظر قرون وسطی نام گرفته که در واقع دوره اى مابین عصر باستانی و عصر جدید است.
آیا میدانستی امیر کبیر مطابق 19 دیماه سال 1230 خورشیدى در حمام باغ فین کاشان به دست حاجی علی خان مراغه اى اعتمادالسلطنه فراشباشی با زدن رگ گردن به قتل رسید.
* آیا میدانستی که تلویزیون در حالت نیمه خاموش ، یعنی خاموش کردن بطرق کنترول ، به اندازه یک لامپ 20 واتی برق مصرف میکند.
* آیا میدانستی که خورشید گرفتی نمی تواند بیش از 7 دقیقه و 31 ثانیه باشد.
* آیا میدانستی که مردها بطور متوسط در طول عمرشان 3500 ساعت صرف اصلاح صورتشان میکنند یعنی تقریبا" 145 روز.
* آیا می دانستی که روسیه نخستین کشوری بود که در جهان برابری مردان و زنان را اعلام کرد و خود را به سیاستهایی که این برابری را تامین کند متعهد ساخت.
آیا میدانستی روزانه در جهان یک میلیون زن حامله میشود.
* آیا می دانستی که شمپانزه، اورانگوتان، گوریل، میمون، سگ، گربه، راکون، خوک، فیل و اسب 10 تا از باهوشترین حیوانات هستند.
* آیا می دانستی وزن مغز گوریل 600 گرم است و مغز فیل یک هزارم وزن بدن اوست.
* آیا می دانستی که یک انسان بالغ و سالم در 24 ساعت حدود 5000 کلمه سخن می گوید.
* آیا می دانستی که در هر 24 ساعت یک شخص بالغ تندرست و دارای وزن متوسط قلبش حدود 100000 بار میزند.
آیا می دانستی بزرگترین جانور بی مهره ماهی مرکب غول پیکر است. بلندیش ممکن است تا حدود 15 متر برسد.
* آیا می دانستی آیزر بزرگترین تخته سنگ دنیاست که در 440 کیلومتری جنوب غربی چشمه های آلیس استرالیا قرار دارد. این صخره دارای 335 متر ارتفاع و دور پایه آن ده کیلومتر است.
* آیا میدانستی شتر میتواند در عرض سه دقیقه 200 لیتر آب بخورد. آیا می دانستی که مصریان باستان اولین مهندسان واقعی بودند.
* آیا می دانستی هنر نمایش تصویرهای متحرک توسط توماس ادیسون در سال 1891 اختراع شد.
آیا میدانستی عسل تنها غذایی است که فاسد نمی شود.
* آیا می دانستی عمیق ترین دریاچه جهان بایکال در آسیا - سیبری قرار دارد.
* آیا می دانستی که طولانی ترین دوره بیهوشی در تارخ پزشکی مربوط به «الن اسپوریتو» یک دختر هفت ساله امریکایی است او پس از عمل جراحی آپاندیس در سال 1942 میلادی به حالت اغماء رفت و پانزده سال بعد به هوش آمد.
* آیا میدانستنی بلند قد ترین مرد جهان کیست. بلند قدترین مرد جهان جان پل آونوو با دو متر و چهل و نه سانتیمتر قد می باشد.
* آیا می دانستی که بلندترین نقطه پرواز هواپیماهای معمولی17 کیلومتر است.
آیا میدانستی دلفینها و فیلها فقط 2 ساعت در شبانه روز می خوابند .
* آیا می دانید بیشترین عمل جراحی انجام شده بر روی یک فرد مربوط به سربازی به نام «لیونزدویت» که در اثر انفجار مین مجروح شده بود ، و به تعداد 410 بار می باشد.



مطلب بعدی : مدیر